Hoekstra-collectie toont de jaren zestig

Hoekstra-collectie toont de jaren zestig
https://images.nrc.nl/SGPeitr7Urm95sSPk_WIHJU-ROU=/1200×627/smart/filters:no_upscale()/s3/static.nrc.nl/images/gn4/stripped/data43438797-7b6b59.jpg

Met een zak vol opgespaarde zilveren guldens betaalde de 26-jarige Jan Hoekstra in 1968 zijn eerste kunstaankoop: een wit reliëf van Ad Dekkers, Cirkel en Vierkant in Overgang (1966). Wat toen nog geen duizend euro kostte, wordt op 30 april geveild met een richtprijs van 25.000 tot 35.000 euro, een voorzichtige schatting bedoeld om potentiële kopers te verleiden.

Het Dekkers-reliëf is een van de hoogtepunten van ‘The Jan and Tineke Hoekstra Collection’, onderdeel van de voorjaarsveiling van naoorlogse kunst bij Christie’s in Amsterdam. Het gaat om 54 kunstwerken die samen een goed overzicht geven van de abstract geometrische kunst die in de jaren zestig in Nederland in zwang raakte en die vooral te koop was bij de Amsterdamse avant-garde galeriehouder Riekje Swart.

Een groot deel van het veilingaanbod was in 1992 te zien in het Groninger Museum op de tentoonstelling Keuze uit de verzameling Jan Hoekstra. Een paar maanden na die expositie overleed longarts Hoekstra bij een auto-ongeluk in Ethiopië. Zijn echtgenote Tineke overleed in 2017.

Naast de minimalistische reliëfs van Ad Dekkers verzamelden de Hoekstra’s onder meer computerkunst van Peter Struycken, geometrische schilderkunst van de Franse kunstenaar François Morellet en sculpturen van Joost Baljeu.

Bijzonder is ook een abstract doek van Edgar Fernhout (richtprijs 70.000-90.000 euro), de peetvader van een hele generatie jonge naoorlogse Nederlandse kunstenaars. Fernhout, die in 1974 overleed, gaf op de Haarlemse kunstenaarsopleiding Ateliers ’63 onder meer les aan Carel Visser en Rob van Koningsbruggen, kunstenaars waarvan de Hoekstra’s ook werk verzamelden.

In de veilingcatalogus staan interieurfoto’s van de woning van de Hoekstra’s in het Groningse dorp Haren, in 1981 gemaakt. Ramen van vloer tot plafond, wit geschilderde bakstenen muren, vloeren van leisteen, meubels van Deense modernisten als Arne Jacobson en Poul Kjaerholm en kunst, heel veel kunst.

Een interieur dat zo past in de tentoonstelling Modern Nederland 1963-1989, die nog tot 18 augustus te zien is in het Design Museum in Den Bosch. Met een voorliefde voor geometrische vormgeving en het veelvuldig gebruik van wit, zwart en grijs was Nederland toen een modernistisch gidsland met een geheel eigen stijl.

Omdat bijna alles van deze stijl nu is opgeruimd, vergeten of in depots opgeslagen, vond het Design Museum het tijd voor een kritische herwaardering. Citaat uit het persbericht van de tentoonstelling: „In het licht van het wereldberoemde maar maatschappelijk betekenisloze Dutch Design zijn de ontwerpen uit deze periode nu weer visueel verfrissend en de sociale ambities weer relevant.”

Dat geldt ook voor de Hoekstra-verzameling: actuele kunst, voor een groot publiek interessant.

De Hoekstra-collectie maakt deel uit de Post-War & Contemporary Art Sale bij Christie’s Amsterdam, op 30 april en 1 mei. Info: christies.com

Source link